Gästinlägg: Hej Erik!

Vi har förmånen att publicera ett gästinlägg, tillika ett öppet brev, riktat till han i sverigedemokraterna som drog till Ungern och utpressade moderpartiet till att göra honom till mediakung och miljonär.

Flag_of_Hungary.svg (1)

Hej Erik Almqvist!

Jag vet att du är en glad Sverigedemokrat som blivit politisk flykting till Ungern, som du själv uttryckt det. Du stödjer SDs idéer och tankar, och även om jag inte håller med dig i sak (milt uttryckt) så respekterar jag din rätt att tycka och tänka vad du behagar.

Som varandes halvungrare, född ungrare och som ungersk medborgare, så är jag dock litet oroad över saker jag hört om dina förehavanden i Ungern. För, som du säkert förstår, så förväntar jag mig ju att du ska agera efter dina åsikter, och efter dina förväntningar på mig som ungrare boende i Sverige.

Jag vet att ni i Sverigedemokraterna är mycket måna om att invandrare ska assimilera sig till Sverige. Det är inte en åsikt jag håller med om, men jag vet att du tycker att det är väldigt viktigt att man som invandrare i ett land anpassar sig och tar efter lokala seder, kultur och språk. Det oroade mig därför att läsa att du firat Sveriges nationaldag i Ungern. Jag tror bestämt att du glömt vad ditt älskade parti och dina nära vänner i Sverigedemokraternas ledning förespråkar? Jag menar, om vi invandrare i ett nytt land ska svära trohet till nationen (och eventuellt knugen, i Sverige), är det då inte litet dumt om vi samtidigt firar vårt forna hemlans nationaldag? Det visar ju på dubbla lojaliteter? Nej, Erik, jag tror du måste gjort en tabbe helt enkelt, och glömt vad du själv står för där! Givetvis är det numer ungerns nationaldag du ska fira, och inget annat, för du skulle väl aldrig vara en hycklare som kräver en sak och själv gör annorlunda, eller hur? (För övrigt rekommenderar jag att du förungrar ditt namn också, Szilág Érik heter du numer, inte sant?)

Så långt så väl, du kommer givetvis att fira endast Ungerns nationaldag, med ungerska flaggan, ungerns nationalsång och ungerska hyllningsvisor (”talpra magyar, hív a haza, itt az idö most vagt soha…” eller ”piros fehér zöld, ez a magyar föld!” föreslås). Med ungersk Pálinka förstås, den svenska nubben hör ju ditt forna hemland till; dricker du sådant visar du ju på att du inte är villig att assimilera dig till ditt nya hemland. Och det skulle du ju aldrig göra, du vän av assimilering! Men det räcker ju inte, du måste ju också göra ett prov på att du faktiskt lärt dig tillräckligt om landet, dess språk och kultur! Jag menar, inte skulle du väl kräva av andra något du inte kan tänka dig att göra själv?

Nästa gång jag är i Ungern (oroa dig inte, det sker inte så ofta) så kan jag sammanställa en rad frågor om ungerska språket, ungerns kultur, ungerns historia och liknande som du kan svara på för att få fortsätta hänga i landet. För du vill väl bli medborgare, eller hur? Du skulle väl inte bara sitta i Ungern för att leva på mina landsmäns resurser? Vi har nämligen arbetslöshet nog, så är du inte beredd att bli helylleungrare så…

Det kan vara litet vad som helst förstås, det är så brett det där med kultur – som vem som är ungerns nationalskald, vad är så speciellt med den ungerska kungakronan (flera svar är rätt), varför var Mattias Corvinus så viktig, varför är transsylvanien så viktig för många ungrare, hur lagar man pörkölt, när kommer mikulás (jultomten/Sankt Nikolaus) i Ungern, vilka var de historiska processerna bakom revolten 1956, vem var Puskás, hur många kasus har vi i ungerskan… sådana slags frågor som jag är säker på att du skulle kunna svara på om det handlade om svensk kultur (ja, du vet, när blev Sverige en monarki, vilken är vår nationalsång (obs, kuggfråga!), varför är många i Norge och Finland bittra på Sverige trots att vi tror att de är våra mysiga broderfolk, hur lagar man Jansons frestelse, hur länge har vi haft jultomten och vad hade vi innan… du vet, sådant).

Det finns erkännt en sak till jag oroar mig för, Szilági úr (herr Almqvist, men det vet du förstås redan eftersom du så idogt studerat ditt nya modersmål, inte sant?), rykten säger att du kanske varit hemma i Sverige på besök? Jag hoppas att det inte är sant, ety många i ditt parti har menat att en flykting som kan besöka sitt forna hemland inte alls är en äkta flykting, och med fördel kan skickas hem! Om du inte blivit ungersk medborgare (och BARA ungersk medborgare, för vi vill ju inte ha delade lojaliteter!) så blir det ju litet pinsamt om jag måste föreslå för de ungerska myndigheterna att du faktiskt har det tryggt nog i Sverige för ett besök, och att du därför bara utnyttjar Ungern för dina egna syften, och därmed bör deporteras! Jag menar, inte skulle väl du vilja föregå med dåligt exempel för alla de invandrare i Sverige som ni föreslagit ska deporteras, ety de just gjort samma ska, besökt sina hemländer?

Ett sista tips dock, pajtás (min vän), de där Kent och Ted Ekeroth… de bör du nog inte synas med. För, du vet, i Ungern är det liksom inte tradition eller kultur att ogilla invandrare, nej, i Ungern är det romer och judar som man ska hata och spotta på. Romerna vet jag ju att ni i Sverigedemokraterna redan visat er ogillande emot, så det är inget nytt för dig, men om du ska anpassa dig till ditt nya hemland är det nog viktigt att du också som god ungersk nationalist visar lämplig avsky för de tu judiska bröderna du tidigare kallat vänner. För, du vet, man ska ju ta seden dit man kommer!

Med lyckönskningar om ditt nya liv som stolt ungrare (och inget annat än ungrare),

-din vän och ledsagare i ungerskheten

14 thoughts on “Gästinlägg: Hej Erik!

  1. Det där var en värdelös länk Nilscobra. Den bekräfta ju redan allt som faktiskt gästinläggaren förlöjligar med Erik Almqvist.

  2. Nu tvivlar jag på att Erik Almqvist kommer att stanna så länge i Ungern, han kommer nog tillbaka. Vidare undrar jag om skriftställaren lever som han lär eller är det som vanligt gör som jag säger inte som jag gör.

  3. Det som sägs i intervjun är ju inte nåt svar på just det det här fjantiga brevet. Och får givetvis av var och en bedömas separat för vad det är.

  4. Pingback: Hej Erik Almqvist! | Motargument.se

  5. Utmärkt inlägg i debatten om de sk. Sverigevänligas dubbelmoral och hyckleri. Och stackars Erik kan nog riskfritt umgås med bröderna Ekeroth, då de visat sig vara rasister av god kvalitet.

  6. Ahh Orvar konkreta exempel tack, nu är jag tämligen säker på vad du tänker på men jag vill höra dig säga det. Sen beträffande Ted så kommer så klart det grepp som alla apologeter behärskar tillfullo in, bekantskapsskulden.

  7. Taliban Kent är ju så ryggradslös att han raderat inläggen i sin blogg när han blev polisanmäld för hets mot folkgrupp. Men du har nog läst inläggen redan. Att han minglar med sådana som EDL och Pamela Geller stärker bara saken. Sedan är det inte jag som börjat med att generalisera grupper av människor, utan sådana som bröderna Ekeroth och hela SD gänget bland andra.

  8. Blev han fälld? Om inte så är det totalt ointressant. Du har med andra ord inget.
    Pamela Geller ja, verkar vara en förståndig kvinna i mina ögon, hon är för yttrandefrihet och kvinnors lika värde samt ogillar starkt islam, men det är där skon klämmer va? Alla som ogillar islam är rasister i dina ögon

  9. Krister Andersson: Blev han fälld? Om inte så är det totalt ointressant. Det är jävligt intressant när Taliban Kent och andra politiker från SD använder sig av gammal unken nasse retorik. Mer komiskt blir det när juden Pamela Geller och juden Kent Ekeroth rapar ur sig anti judisk retorik från 30-talets nazi Tyskland. Angående Pamela Geller så är inte ens Israelisk press särskilt inponerad. http://www.haaretz.com/blogs/a-special-place-in-hell/no-hatred-is-pro-jewish-no-bigotry-is-pro-israel-case-in-point-pamela-geller.premium-1.444101. När man ser utdrag ur hennes blogg så blir första frågan, vad fan röker hon på med. Sedan har vi Kents syn påkvinnors lika värde, och du kan inte ha missat hans egenproducerad film innehållande järnrör. Din stumma beundran för dessa personer gör dig till varelse fylld av bigotteri. Du kan tycka vad du vill om islam eller vilken religion som helst, men det är tydligt att din ovilja grundar sig på myter och rena lögner, och det är då du blir en rasist.

  10. Ja du din länk gav inget, så Geller och Ekeroth skulle vara antijudiska? Har jag svårt att tro, nu har jag ingen större beundran för Ekeroth mest pga sagda järnrörsgrej, men när det gäller muhammedanismen vet han vad han talar om. Så din slutsats är då: ogillar islam=rasist, islamapologet (du)=god antirasist samt representant för det goda hatet.

Diskutera

