”Aftonbladet och Expressen betalar oss för att bränna bilar i Husby”

HUSBY_bilar_efterslack

Politifonen vill poängtera att vi inte vet om detta stämmer. Skulle det däremot vara sant, står vi inför en mycket allvarlig situation. Antingen innebär det att man betalar upprorsmakare till att begå brott mot avlöning… Eller också betyder det att ungdomar ser medias villighet att betala ut pengar för bra bilder och scoop som en motivator till att begå brott.

Prof Leah Bassel har skrivit en rapport som behandlar medias roll under kravaller. Där framhålls hur negativ och destruktiv medias roll många gånger är. Läs också Greenslades blogg för analys av medias funktion under upploppen i England.

”Aftonbladet och Expressen betalar oss för att bränna bilar i Husby”

Skriven av:  Joakim Lamotte

Igår spenderade jag en dag i Husby för att jobba med SVT Debatt. Det första som slår mig när jag åker in är hur lugnt det är. Det andra som slår mig är att det nästan befinner sig fler journalister än boende i Husby centrum.

Jag möter upp med några killar som börjar berätta om hur mycket de avskyr ”journalistfittorna” som åker till Husby och bidrar till eskalerande stenkastning och våld.

”Aftonbladet och Expressen kan dra åt helvete”, säger de.
”Man måste väl få rapportera om vad som händer här”, säger jag.
”Ja, men de vill ju betala oss för att bränna bilar. De säger åt oss att filma när vi bränner bilar i Husby, och att vi får sjutusen för en bra film”, säger de.

Det låter konstigt tänker jag och frågar vidare. Några ungdomar visar att de har telefonnummer till Expressen i sina mobiler. En av dem säger sig ha sålt en bild för fyratusen till nämnda tidning.

Senare träffar jag några från Lugna gatan som även de bekräftar bilden av hur kvällstidningarna får redan kriminellt belastade ungdomar att begå brott, genom att erbjuda dem pengar för deras foton och filmer. Några andra killar berättar hur de på grund av detta häromdagen jagade bort flera Aftonbladetjournalister från Husby.

Jag har fortfarande svårt att tro på att journalister beter sig så här. Då bryter en ung man in i snacket. Han har överhört samtalet, och frågar hur mycket SVT betalar om han filmar en bilbrand senare på kvällen. Vi jobbar inte så, svarar jag. Killen ser nästan lite besviken ut.

Om det jag får berättat för mig stämmer så är det för jävligt. Då har vi hamnat i ett läge där yrkesetiken inom journalistkåren har nått den absoluta nollpunkten. Då skäms jag för att tillhöra samma skrå som berörda journalister. Att locka socialt och ekonomiskt utsatta ungdomar med pengar för att kunna bildsätta löpsedlar och få fler klick på mobilsajterna måste vara den lägsta formen av journalistiskt yrkesutövande. Och den dagen de unga killarna döms och får betala böter för skadegörelse, då hoppas jag att kvällstidningarna inte tvekar att solidariskt stå för utgiften.

Snälla Expressen och Aftonbladet, säg att det här bara är ett gigantiskt missförstånd?

Joakim Lamotte https://twitter.com/HotLamotte

Diskutera

